Kamtsjatka

Uitgeverij: Signatuur
Uitvoering: Paperback
Taal: Nederlands
Aantal Pagina's: 271
Afmetingen: 139x215x26
Verschijningsdatum: November 2006
EAN: 9789056721930
(Tijdelijk) uitverkocht

Samenvatting

Op een dag vertelde papa me dat oom Rodolfo was gestorven en dat hij wilde dat ik met hem meeging naar de wake. Oom Rodolfo lag in een kist helemaal achterin en er waren wel drie of vier kamers vol boze, geagiteerde mensen die koffie met veel suiker dronken en rookten als ketters. Dat was een pak van mijn hart, want ik heb een hekel aan klagende mensen en ik had me voorgesteld dat een wake een bijeenkomst van huilebalken zou zijn. Ik heb papa nooit gevraagd hoe oom Rodolfo was gestorven. Dat was niet nodig. Niemand gaat op zijn dertigste dood van ouderdom.’ Een volwassen man kijkt terug, door de ogen van het tienjarige jongetje dat hij toen was, op een korte periode in zijn leven, namelijk de periode vlak voor de staatsgreep die Argentinië in een dictatuur zou veranderen. Met zijn ouders en broertje moet hij op stel en sprong vluchten naar het platteland en een andere naam en identiteit aannemen. Dat wordt ‘Harry’, naar de beroemde verdwijnkunstenaar Harry Houdini. Harry voelt haarfijn aan dat er iets niet pluis is, maar kan het niet benoemen. Binnen de beperkingen van dit nieuwe leven proberen hij en zijn broertje en ouders een zo normaal mogelijk bestaan op te bouwen. Marcelo Figueras (1962) is, behalve auteur, ook journalist en scriptschrijver. Kamtsjatka is zijn derde roman, De tijdspion bewerkt hij momenteel voor film. De verfilming van Kamtsjatka leverde hem een Oscarnominatie op voor beste buitenlandse film. ‘Kamtsjatka kon wel eens een meesterwerk zijn. (…) De lezer voelt een intense genegenheid naarmate hij vordert in de korte hoofdstukken, die zijn als de passen van een perfect uitgevoerde dans, elk hoofdstuk is een nieuw, intens en beangstigend verhaal.’ – El País Figueras slaagt er volledig in een groot thema als de dictatuur – die als stille dreiging, als een herhaaldelijk klinkende echo op de achtergrond blijft – te behandelen binnen het besloten toevluchtsoord van één gezin, waarvan Harry chroniqueur is én epicentrum.’ – Córdoba