Jaaroverzicht / 2002 RTL Nieuws

Uitgeverij: Strengholt\'s Boeken
Uitvoering: Gebonden
Taal: Nederlands
Staat van het boek: Licht beschadigd
Aantal Pagina's: 192
Afmetingen: 210x263x15
Verschijningsdatum: Onbekend
EAN: 9789058601773
(Tijdelijk) uitverkocht

Samenvatting

In veel opzichten is 2002 een markant jaar geworden. Terwijl de wereld nog nadreunt van '11/09', vindt in Amsterdam het huwelijk plaats van kroonprins Willem-Alexander en Máxima. Nederland heeft daarmee zijn eigen sprookjeshuwelijk. In diezelfde periode vertoont de beurs nog altijd een dalende lijn die zich vertaalt in een afkalvende economie. In Den Haag start voor het Joegoslavië-Tribunaal het geruchtmakende proces tegen Slobodan Milosevic Het kabinet Kok II haalt de eindstreep net niet, maar valt over de Nederlandse inbreng in voormalig Joegoslavië. In de vaderlandse politiek is het niet bepaald rustig. Pim Fortuyn meldt zich als lijsttrekker aan bij Leefbaar Nederland. Binnen de kortste keren jaagt hij de partij op in de peilingen naar een record van 19 zetels. In dezelfde recordtijd echter krijgt hij het aan de stok met de oprichters van de partij, zodat hij de aftocht moet blazen. In no time richt Fortuyn zijn eigen partij op, waar hij het 'zetel-kunststukje' herhaalt. Tot 6 mei. Op die dag wordt hij voor de deur bij Radio 3 vermoord. Zijn partij zal een historische verkiezingsoverwinning boeken. Maar het CDA wordt in deze verkiezing de grootste partij. Terwijl Nederland mondjesmaat naar het WK keek, waar Oranje ontbrak, formeerde LPF, CDA en VVD een nieuw kabinet.